Gure reacties op social media

Pfoe, heb je een mooi besluit genomen of een experiment aangekondigd en daar gaan de mensen op de sociale media los. “Had u echt gedacht dat dit werkt? Dat weten ze op de kleuterschool al!” “Het moet niet gekker worden” “Niet nog meer naar die criminelen met hun bodemloze put” “Wat een onbenullen daar in de gemeente”. Wat doe je met die reacties?


Bij mij gaat de adrenaline al lopen. Woede en verdriet vechten om aandacht en de ervaring is dat woede dan sterker is. Lekker terugmeppen kun je als professional niet doen, je hond een trap geven is niet eerlijk en je kinderen hebben het al moeilijk genoeg. Wat wel?

  1. Luister.
    Het is goed te horen hoe je voorstel valt. Daarbij hebben woedende tweets veel meer kans om geretweet te worden dan instemmende reacties of blije reacties. Wat jij te horen krijgt is de negatieve kant. Daar kan iets goeds in zitten (kritiek kan leiden tot verbetering), maar er kan ook een frame ontstaan dat beschadigend kan werken. Bedenk dat de meeste mensen jouw plan niet kennen, alleen wat er over jouw plan gezegd wordt en dat is voor hen de waarheid. Probeer hun reactie te waarderen.
  2. Reageer of reageer niet
    Het moeilijkste is om te bekijken wat je wilt negeren. Wat je aandacht geeft kan groeien, reageren is erkennen dat een bijdrage belangrijk is. Pas als een beschadigende bijdrage veel erkenning krijgt moet je er iets mee doen.
  3. Blijf rustig en serieus
    De meeste boze mensen die reageren zijn blij als ze rustig en serieus bevraagd worden. Dan komt er al snel “zo heb ik het niet bedoeld”. Je kunt publiekelijk reageren of met een niet publieke reactie. Bedenk van je publieke reactie dat mensen die nog geen mening hebben nu mee kunnen kijken en de mensen die zonder te lezen al een mening hebben zoeken iets waar ze hun woede mee kunnen voeden.
  4. Overweeg de toon
    Humor is krachtig, maar kan verkeerd vallen. Maak gemeende excuses als iets verkeerd viel, maar voorkom dat je in de verdediging gaat. Wees positief, blijf kalm en bedenk dat diegene die de reactie gaf niet de enige is die jouw reactieleest. Lees je reactie met de ogen van de vele meekijkers. Voorkom dus een boze reactie en gebruik geen ironie, sarcasme of jij-bak. Kunnen collega’s je reactie verbeteren?
  5. Stem af
    Het is altijd handig om voorbereid te zijn op negatieve reacties, kritiek of feedback. Daarom is het goed wanneer jouw organisatie beschikt over een strategie waarin bekend is hoe te reageren. Wanneer iedereen dezelfde rustige reactie geeft op negatieve reacties, straalt dit professionaliteit en eenduidigheid uit.
  6. Lees nogmaals voordat je het de wereld instuurt
    Zelfs kleine typefouten kunnen weer leiden tot hilariteit en afleiden van jouw boodschap. Haalt uit jouw reactie de boze lezer nieuwe energie? Gebruik dat dan alleen als de boze lezer zichzelf daarmee belachelijk maakt. Probeer vooral rust te brengen, daar hebben de meelezers behoefte aan
  7. Reageer en Leer!
    Het beeld dat overblijft is dat jij reacties serieus neemt. Dat moet ook echt zijn. Wat zat er in de reacties waar jij van kunt leren? Heb je een groep genegeerd? Of is het niet nieuw voor je? Hoe kun je meer steun organiseren of hoe kun je zorgen dat er ook positieve reacties komen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *