Ken je dat? Je merkt dat een probleem te moeilijk te vatten is, bijvoorbeeld dat een ander er heel anders tegenaan kijkt dan jij? Of jullie zien maar een oplossing die niet werkt of die te duur of te ingrijpend is? Dan is het tijd om het probleem te voorzien van nieuwe, andere perspectieven. Met een simpele ingreep dwing je jezelf om er anders naar te kijken. Een van die manieren is de Reframing Matrix van Michael Morgan.
Sommige problemen vragen een andere manier van kijken, maar je zit teveel vast in jouw (cultureel of vakmatig) bepaalde manier. Dan kun je muntjes opgooien en I Tjing raadplegen, of je probleem zien als een roofdier (alles wat jou dwingt om creatief te zijn). Maar Michael Morgan heeft toch wel een erg elegante methode. Het heet de Reframing Matrix en je start met een ouderwetse pen en papier. Zijn methode dateert ook al van 1993, vandaar.
- Teken de Matrix. In het midden van je papier schrijf je je probleem. Dat kan overlast in de buurt zijn of een burenruzie, van alles. Probeer samen met anderen te bekijken wat precies het probleem is. Is de overlast lawaai, gevoelens van onveiligheid of vandalisme? Maak het niet te simpel. Op je papier trek je een horizontale en een verticale lijn, zodat er vier vakken rond je probleem zichtbaar worden.
- Nu voeg je aan je probleem 4 perspectieven toe.
- Het mensenperspectief: Wat is het gevolg van het probleem voor betrokkenen? Wat denken de verschillende betrokkenen? Waarom accepteren bepaalde groepen de oplossing niet?
- Het planningsperspectief: Wanneer moet er iets opgelost zijn, is er een planning van je oplossing die onmogelijk is?
- Het potentieel perspectief: Wat kan de winst zijn voor wie?
- Het product perspectief: (het komt natuurlijk uit het commerciele bedrijfsleven, dat denkt in producten of diensten): wat is er mis met de huidige aanpak, wat kan er beter aan de huidige aanpak?
- Nu ga je pas met een groep betrokkenen Brainstormen.
De stappen om je probleem te reframen dwingen je apart te kijken naar de mensen, het probleem en de aanpak. Daardoor kom je tot nieuwe inzichten.