Een man komt bij zijn baas om te bekennen dat hij een fout heeft gemaakt. De fout kostte het bedrijf 10.000 euro. Hij biedt zijn excuses aan en wil ontslag nemen. De baas is woedend! “Wat??? Ik investeer 10.000 euro in jouw opleiding en je neemt ontslag?!!!”
Wie niet van zijn fouten leert is gedoemd deze te herhalen. En wie zich twee keer aan dezelfde steen stoot is dommer dan een ezel. Het is helemaal niet erg een keer een fout te maken, maar wel dom om er niet van te leren. Het voorbeeld waar ik mee begon is daar op gericht. Fouten maken is leerzaam. Wie bang is om te vallen leert nooit fietsen. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook inderdaad van die fouten leert?
Daar is een goede methode voor. Die bestaat uit 4 stappen.
1. Eigen je fout toe
2. Identificeer je fout als leerervaring
3. Analyseer wat anders had gekund
4. Neem de leerervaring ter harte
Eigen je fout toe
Het is niet gemakkelijk om toe te geven dat je een fout hebt gemaakt. De eerste reactie is vaak dat iemand anders er voor zorgde dat het fout ging. Als jij niet je fout erkent en oprechte excuses maakt, blijft niet alleen de ergernis hangen, maar ook ontneem je jezelf de mogelijkheid te leren van je fout. Als iemand anders een fout maakte is dat comfortabel en denk je er verder niet over na. Niemand leert. Dan was de fout weggegooid opleidingsgeld.
Identificeer je fout als leerervaring
Tweede stap is daarom de fout uitdrukkelijk te benoemen als leerervaring. Dan kom je af van alleen het negatieve gevoel en kun je verder. Je hebt geleerd. Je krijgt lucht om te gaan nadenken over wat er mis is gegaan en wat je had kunnen doen om de fout te voorkomen. Best mogelijk dat anderen een rol speelden bij de fout. Wat had je kunnen doen om hen te waarschuwen?
Analyseer wat anders had gekund
De derde stap is niet te blijven hangen in de fout en misschien de toevallige samenloop van omstandigheden die zorgden voor die fout. Wat wilde je bereiken, wat waren bijzondere omstandigheden, hoe kun je je op die risico’s voorbereiden, wat ging er precies fout in elke stap in je handelingen? Wees niet te gemakkelijk in je analyse, blijf doorvragen waarom het mis ging. Ik miste de trein zegt niet veel. Waarom was ik te laat, waarom vertrok ik te laat van huis, had ik de vertraging van vertrek kunnen voorkomen?
Neem de leerervaring ter harte
Het klinkt logisch om de leerervaring ter harte te nemen, maar dat maakt het niet gemakkelijk. Neem de persoon die te laat van huis vertrekt, die moet zijn gedrag veranderen en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bedenk dus of je nieuwe vaardigheden nodig hebt, nieuw materiaal of juist je gedrag moet veranderen. Zet aan het eind van de dag voor jezelf opnieuw op een rijtje wat je leerde. Was het een teamfout, bespreek dan zonder beschuldigingen hoe het anders kan en zet op de termijn agenda om er een keer op terug te komen.