Zonder toestemming van de hoogste baas

In een artikel in Harvard Business Review (2013) beschrijven Paddy Miller  en Thomas Wedell-Wedellsborg waarom het presenteren van een goed idee soms verkeerd kan vallen. Een team presenteert een nieuw idee aan de top en de bazen zien er niets in, tegen heug en meug krijgt het team de ruimte om het uit te werken. Vervolgens werkt het team het uit. De klanten zijn enthousiast over het prototype, verkopers willen direct in grote getallen voorbestellen om dit aan klanten aan te bieden. Opnieuw heeft het team contact met de top. Die ziet er echter nog steeds niets in.

Stiekem innoveren
In series op TV hoor je wel eens dat je baas zegt dat hij iets niet wil horen. Hij wil dat je verder gaat, maar wil later kunnen zeggen dat hij van niets wist. Maar ècht niets zeggen en toch zonder toestemming aan de slag? Je moet er niet aan denken dat je een vernieuwend idee volledig in het geheim uitwerkt en pas als je heel ver bent presenteert. Het heet Stealth innovation en het blijkt soms een goede keuze, zo stellen de auteurs.

Het mechanisme dat in het voorbeeld optreedt gaat is confirmation bias, het verschijnsel dat mensen niet graag terugkomen op hun mening. Heb je eenmaal je twijfels geuit, dan vind je het moeilijk om toe te geven dat je daarin ongelijk had. Zeker in de top  van bedrijven zitten mensen die graag de indruk geven dat ze nooit een fout maken, dat hoort bij hun imago. Ook in de politiek is men beducht om te horen te krijgen dat men draait en van mening verandert.

Stealth innovation (innovatie onder de radar) voorkomt dat een idee te snel wordt afgeschoten. Het betekent niet dat je nu aan de slag moet zonder mensen in je bedrijf mee te nemen. Het gaat er om op een zorgvuldige manier een idee uit te werken zonder te vroeg de top van je bedrijf een (publiekelijk) oordeel te vragen. Hoe je dat doet? Door samen te werken!

  1. Ga na of je idee past binnen de algemene kaders van je bedrijf
  2. Zoek partners die je kent, vertrouwt en die eerlijk kunnen zeggen dat ze twijfels hebben
  3. Zoek partners die profiteren van jouw idee en daar dus werk in willen steken
  4. Werk je idee uit en test het in een veilige omgeving
  5. Zorg voor (financiële) dekking als je idee uitwerken geld kost, bijvoorbeeld met betrouwbare partners buiten je bedrijf of door te zoeken of het in een innovatiepot past, neem nooit financiële risico’s!
  6. Zorg voor een goed verhaal, een elevator pitch, van twee zinnen om de voordelen te kunnen tonen en te laten zien dat je de nadelen en risico’s kent

Uiteraard moet je je idee uiteindelijk wel voorleggen aan je baas. Door er voorbereidend werk in te steken kun je reageren op de eerste vragen, twijfels en mitsen en maren. Inderdaad kan je idee alsnog afgeschoten worden. Vergeet niet dat ook een afgeschoten idee je imago goed kan doen, als het een idee is dat paste, goed voorbereid en goed doordacht was.

Innovatie onder de radar is iets dat je nooit in je eentje moet doen. Hier past de waarschuwing “don’t try this alone at home”!

Lees het artikel hier: https://hbr.org/2013/03/the-case-for-stealth-innovation

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *